Διοικητής του ανεφοδιαστικού πλοίου Woolwich, ο Λόρδος Francis Beaufort (Μποφόρ) επινόησε ένα πίνακα που προσδιόριζε τις συνθήκες ναυσιπλοΐας, προσφέροντας μεγαλύτερη συντομία και ακρίβεια στη σύνταξη του ημερολογίου του πλοίου.
Αυτός ο πίνακας υιοθετήθηκε από το βρετανικό ναυτικό το 1848 υποδεικνύοντας μία σχέση δύναμης/ταχύτητας του ανέμου και δίνοντας έναν ορισμό της κατάστασης της θάλασσας και περιγραφές των μετεωρολογικών συνθηκών.
Τελικά, το 1874 η Διεθνής Μετεωρολογική Επιτροπή αποφάσισε τη διεθνή χρήση της.
Στην μετεωρολογία την ταχύτητα του ανέμου τη μετράμε σε m/s, σε km/h ή σε κόμβους (knots). Το 1806 ο Ιρλανδός Ναύαρχος Φράνσις Μποφόρ (Francis Beaufort) επινόησε μία κλίμακα για να μπορεί να περιγραφεί με ευκολία η ταχύτητα του ανέμου μεταξύ των ναυτικών και του απλού κόσμου. Η κλίμακα έχει 13 βαθμίδες από 0 έως 12 φτάνοντας μέχρι τα 117 km/h και ύψος κύματος μεγαλύτερο από 14 μέτρα. Πάνω από τα 117 km/h οι άνεμοι είναι επιπέδου τυφώνα και συνήθως χαρακτηρίζονται ώς θύελλα.
Η κατανομή της κλίμακας Μποφόρ
Το 1906, με την έλευση της ατμοκίνησης, τροποποιήθηκε έτσι ώστε να περιγράφει τα αποτελέσματα του ανέμου στην επιφάνεια της θάλασσας και όχι στα πανιά. Στη συνέχεια, το 1923, ο Τζορτζ Σίμπσον, τότε διευθυντής της Βρετανικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, πρόσθεσε στην κλίμακα την περιγραφή των αποτελεσμάτων του ανέμου στην ξηρά και συσχέτισε τους βαθμούς της κλίμακας με την ταχύτητα του ανέμου (δείτε τον πίνακα παρακάτω).
Αργότερα, το 1946 η κλίμακα επεκτάθηκε έως τον 17-ο βαθμό, κυρίως για να συμπεριλάβει και ορισμένους τροπικούς τυφώνες, πλην όμως το 1970 επανήλθε στο μέγιστο όριο των 12 Μποφόρ. Η δεκαεπταβάθμια παραλλαγή της κλίμακας σήμερα χρησιμοποιείται μόνο στην Κίνα και την Ταϊβάν για να περιγράφει τέτοιου είδους φαινόμενα. Στις υπόλοιπες περιοχές του κόσμου συνήθως προτιμάται η Κλίμακα Σαφίρ-Σίμπσον, της οποίας το 1 αντιστοιχεί στο 12 της κλίμακας Μποφόρ, χωρίς να υπάρχει άλλη αναλογία στα μεγαλύτερα μεγέθη.
Η δύναμη μετριέται στην κλίμακα Μποφόρ που κυμαίνεται από 0 (ταχύτητα ανέμου 0-1χλμ/ώρα) εώς 12 (ταχύτητα ανέμου πάνω από 118χλμ/ώρα).
Το απαγορευτικό απόπλου στην Ελλάδα
Στον παρακάτω πίνακα απεικονίζεται η εικόνα του κυματισμού της θάλασσας, ανάλογα με την ένταση σε Μποφόρ.