Το απόγευμα της 7ης Δεκεμβρίου το “Ηράκλειον” απέπλευσε αργοπορημένα στις 19:20 από το λιμάνι της Σούδας για τον Πειραιά με 206 επιβάτες και 65 μέλη πληρώματος. Από την ανάλυση των μετεωρολογικών δεδομένων που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας και μέσω μοντέλων προσομοίωσης των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν εκείνη τη μέρα, γνωρίζουμε ότι ένα βαθύ βαρομετρικό χαμηλό πλησίαζε τη χώρα μας από το Ιόνιο με τη βαρομετρική πίεση στο κέντρο του να εκτιμάται κοντά στα 993 hPa (Εικόνα 2). Η χαμηλή ανάλυση των δεδομένων από το ευρωπαϊκό κέντρο ECMWF που παρουσιάζονται στον χάρτη φαίνεται να υποεκτιμούν την ένταση των ανέμων στο Μυρτώο Πέλαγος, σύμφωνα με πληροφορίες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.Οι καιρικές συνθήκες στο Μυρτώο Πέλαγος όπου βρισκόταν το “Ηράκλειον” πρέπει να ήταν ακατάλληλες ακόμη και για σύγχρονα πλοία κλειστού τύπου, με θυελλώδεις νοτιάδες εντάσεως 8-9 μποφόρ και υψηλό κυματισμό.
Ο έντονος κυματισμός φαίνεται να προκάλεσε μετατόπιση φορτίου στο γκαράζ του πλοίο περίπου στις 02:00 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου 1966 και μέσω ενός ρήγματος επιφάνειας 17 τ.μ. το πλοίο βυθίστηκε σε λιγότερο από μία ώρα. Μόλις 47 άτομα διεσώθησαν από το ναυάγιο και 224 έχασαν τη ζωή τους. Το ελληνικό κράτος από τότε θεσμοθέτησε το απαγορευτικό απόπλου για επιβατηγά πλοία λόγω έντονων καιρικών φαινομένων καθώς και Ειδικό Τμήμα Έρευνας και Διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Μπορείτε να δείτε πλάνα από τις επιχειρήσεις διάσωσης των επιζώντων από το αρχείο της ΕΡΤ εδώ.